">
Hart.GratisHandleiding.eu

Gratis Handleiding (en veel meer). De site met gratis handleidingen (u komt op onze site, in tegenstelling tot andere sites, rechtstreeks bij de leverancier terecht zodat u ook software, drivers, firmware enz kunt downloaden), verder vindt u handleidingen om gratis software te downloaden, spellen te spelen, online te shoppen, dvd's te kopieeren, te besparen, te daten, online casino te spelen, te bridgen en de beste surftips.....

HOME HANDLEIDINGEN

Rubrieken:

 Games en spellen

  Blackjack handleiding

  Bridge

  Dammen en schaken

  Diverse games

   Flashgames

    Actie spellen

    Behendigheids spellen

    Casino spellen

    Denk spellen

    Film games

    Kaartspellen

    Kinder spellen

    Meisjes spellen

    Puzzels

    Sudoku

    Woord spellen

  Kruiswoordpuzzel/Sudoku

  Mahjong

  Spelregels

  Sudoku

 Online casino gaming

 

RECEPTEN ZOEKEN CONTACT ZOEKEN

Wat is Backgammon? / spelregels Backgammon

Backgammon is een behendigheidsspel waar veel actie in zit. Het is in te delen in de categorie Skillgames met volledige informatie en met een toevalselement erin dit zijn de dobbelstenen. Het spel is een combinatie tussen geluk en behendigheid.

Backgammon is er in vele varianten. Het wordt ook wel het  spel met de duizend regels genoemd omdat er zoveel varianten van bestaan.

1.1 Backgammon benodigdheden

Om het spel Backgammon te kunnen spelen heb je de volgende spelmaterialen nodig:

1 Backgammonbord
Het Backgammonbord wordt meestal geleverd in een koffer.
Wanneer je de koffer opent wordt het speelveld in een keer ontvouwen.
Backgammonborden zijn er in ontelbaar verschillende formaten.

30 Speelstenen (Checkers)
In totaal 30 ronde speelstenen (checkers) onderverdeeld twee keer 15 speelstenen in twee verschillende kleuren. Iedere speler kiest zijn eigen kleur speelstenen waarmee hij het spel gaat spelen.

4 dobbelstenen
In totaal 4 dobbelstenen onderverdeeld in twee verschillende kleuren, twee van iedere kleur die vaak hetzelfde is als de kleur van  de speelstenen. Iedere dobbelsteen heeft 6 vlakken met daarop de ogen 1 t/m 6 ofwel gewone standaard dobbelstenen.  Iedere speler gebruikt zijn eigen kleur dobbelstenen.

2 werpbekers
Om valsspelen en discussies te voorkomen dienen de  dobbelstenen geworpen te worden door middel van werpbekers. Iedere  speler heeft zijn eigen werpbeker (Dice cup) .

1 Verdubbeldobbelsteen (Cube)
Een verdubbeldobbelsteen (Cube)is een grotere dobbelsteen bestaande uit 6 vlakken.  Op ieder vlak staat een getal afgebeeld dat zich steeds verdubbeld. De getallen zijn 2, 4, 8, 16, 32 en 64.

1.2 Doel van het spel

Backgammon is een race tussen jou en een tegenspeler. Het  is eigenlijk net zoals in mens erger je niet€ de bedoeling dat je jouw speelstenen veilig en sneller dan je tegenstander van een beginpunt  naar het eindpunt brengt. Welke speler als eerste zijn stenen van de  ene kant naar de andere kant weet te brengen en vervolgens als eerste  al zijn stenen uit het spel haalt is de winnaar van het spel.

1.3 Uitleg speelveld

Wanneer je een Backgammonbord voor het eerst ziet en er  naar kijkt ziet het er erg ingewikkeld uit. Ik ga je daarom nu eerst  uitleggen hoe een Backgammonbord is opgebouwd. Het lijkt moeilijk maar  het is juist eigenlijk heel erg eenvoudig.

Hieronder vind je een afbeelding van een leeg Backgammon speelveld:

Op het speelveld zie je 24 driehoeken met een scherpe punt naar het midden.  Deze driehoeken noemen we punten of pips en hierop komen later de speelstenen te staan.  De punten zijn genummerd van linksonder punt 1 tot en met linksboven punt 24.

Dit is ook direct de speelrichting van een van de twee  spelers. De tegenspeler speelt in tegenovergestelde richting, dus van  linksboven punt 24 tot en met linksonder punt 1.

Omdat hier vaak de nieuwe spelers afhaken heb ik het  Backgammon bord hieronder even anders weergeven zodat het makkelijker te begrijpen is:

Je ziet het Backgammon speelveld nu aan een stuk. Het  bestaat uit 4 vakken waarvan ieder vak weer uit 6 punten bestaat. De  punten lopen door van vak naar vak en zo zie je dus dat het gehele  speelveld bestaat uit 24 punten.

Wanneer je met wit speelt is het de bedoeling dat je met je 15 speelstenen begint in je eerste vak met de punten 1 tot en met 6.  Als al je stenen op het bord staan vervolg je je weg met je speelstenen over de punten tot je met al je stenen in het laatste vak uiterst rechts bent aanbeland.

Als je al je speelstenen in dit laatste vak gebracht hebt  dan mag je ze gaan uithalen voor de overwinning. Je tegenstander speelt  echter met zwart en begint uiterst rechts in zijn beginvak en in het  vak waar jij moet eindigen. Je komt elkaar dus ergens in het midden  tegen waar de confrontatie zal gaan plaatsvinden.

De punten corresponderen met de ogen op de dobbelsteen.  Wanneer je dus een vijf gooit zet je je eerste steen op het vijfde punt  om hem in het spel te brengen. Een speelsteen die reeds in het spel is plaats je vijf plaatsen vooruit.

De randen tussen de balken hebben geen functie als punt. Je loopt dus direct door naar het volgende vak zonder de rand als punt  mee te tellen.

Wanneer je bovenstaande uitleg begrijpt gaan we snel terug naar hoe het Backgammon bord er in het echt uitziet:

 

Hier zie je de afbeelding van het Backgammon speelveld met  dezelfde speelrichting als daarnet. Wit begin met zijn speelstenen  linksonder in vak 4 en vervolgt zijn route naar vak 1 linksboven. Zwart speelt terug van punt 24 in vak 1 naar vak 4 linksonder.

Bij punt 12 en punt 13 steek je dus over.

Handigheidje met het tellen is dat de punten om en om  genummerd zijn. Van een punt met dezelfde kleur naar een ander punt met dezelfde kleur is het dus altijd een even getal.

De vakken worden gescheiden door middel van de bar. Op de  bar (vaak het scharnier van de speelkoffer) komen de stenen te liggen  die geslagen zijn. De bar heeft verder geen functie.
 

Naar begin pagina

2.1 De beginopstelling

Nu je begrijpt hoe het Backgammonbord is opgebouwd en wat  alles betekend gaan we weer een stap verder. Zoals net aangegeven spelen beide spelers in twee verschillende speelrichtingen waardoor er  in  het midden een "Battle"€ kan ontstaan. Je speelstenen zijn in feite je legers die je zo snel mogelijk thuis wil brengen alleen weet je dat je  onderweg je vijand nog gaat tegenkomen.

Bij de uitleg van het speelveld zijn we ervan uitgegaan dat we met al onze speelstenen aan de ene kant beginnen en aan de andere  eindigen. Dit moet je echter vooral zien als de speelrichting. Bij  Backgammon begint het spel namelijk volgens een bepaalde  beginopstelling waardoor je er vanuit kan gaan dat de Battle extra  spannend en hevig zal zijn!

Hieronder zie je een afbeelding van het bord met daarop de  beginopstelling. We houden nog steeds dezelfde speelrichting aan als  bij voorgaande voorbeelden:

Wit plaatst zijn 15 stenen als volgt op het speelveld:
2 stenen op punt nummer 1 in het vak linksonder.
Dit vak is zwart zijn thuisveld.

5 stenen op punt nummer 12 in het vak rechtsonder.
Dit vak is wit zijn buitenveld.

3 stenen op punt nummer 17 in het vak rechtsboven.
Dit vak is zwart zijn buitenveld.

5 stenen op punt nummer 19 in het vak linksboven.
Dit vak is wit zijn thuisveld.

Zwart plaatst zijn 15 stenen vervolgens in spiegelbeeld van wit:
2 stenen op punt nummer 24 in het vak linksboven.
Dit is wit zijn thuisveld.

5 stenen op punt nummer 13 in het vak rechtsboven.
Dit is zwart zijn buitenveld.

3 stenen op punt nummer 8 in het vak rechtsonder.
Dit is wit zijn buitenveld.

5 stenen op punt nummer 6 in het vak linksonder.
Dit is zwart zijn thuisveld.

Je kunt het bord 180 graden draaien. Dat maakt voor het spel niet uit.
Het spel draait dan in geheel 180 graden om dus ook de speelrichting.

2.2 Start van een spel

Om te bepalen welke speler mag beginnen gooit iedere speler een dobbelsteen. Wie het hoogste aantal ogen gooit mag beginnen.

De eerste beurt van ieder spel wordt gespeeld met de eerste worp die wordt gegooid om te bepalen wie er het spel mag beginnen.

Dus wanneer Wit een 1 gooit en Zwart gooit een 5 dan begint Zwart het spel met de worp 5-1.  Bij ieder nieuw spel gooit dus  iedere speler een dobbelsteen waarmee het spel wordt begonnen.

Indien de worpen gelijk zijn dienen beide spelers nogmaals  te werpen, net zo lang tot een speler de hoogste worp heeft. Er kan dus nooit een speler beginnen met een dubbel. (bijvoorbeeld 5-5)
                                                                                                                      
Naar begin pagina

De regels hoe backgammon gespeeld wordt

3.1 Het werpen met de dobbelstenen

Wanneer je aan de beurt bent moet je met 2 dobbelstenen tegelijkertijd werpen.  Je doet de dobbelstenen in de werpbeker en gooit de dobbelstenen in een beweging op het speelveld.

Ieder gegooid aantal ogen per dobbelsteen is een zet.
Met iedere zet mag je een steen verplaatsen.
Je mag per beurt dus 2 zetten doen
Je kunt de zetten doen met 2 verschillende speelstenen  refererend aan je worp of je kunt een speelsteen 2 zetten vooruit  verplaatsen.

Het gooien van Dubbels
Indien je twee keer hetzelfde gooit, bijvoorbeeld twee keer  vijf, dan heb je een dubbel gegooid. Je mag nu 4 keer zetten in plaats  van 2 keer. Dit is dus nooit van toepassing op de eerste zet van een  nieuw spel! Hier een overzicht van de dubbels en hoe deze gespeeld  dienen te worden:
Bij 1-1 speel je 4 x 1,
Bij 2-2 speel je 4 x 2,
Bij 3-3 speel je 4 x 3,
Bij 4-4 speel je 4 x 4,
Bij 5-5 speel je 4 x 5,
Bij 6-6 speel je 4 x 6,

Nadat je een dubbel hebt gespeeld mag je niet nog een keer gooien!

Het verzetten van de stenen
Wanneer je de dobbelstenen hebt geworpen mag je je speelstenen verzetten.
Je gaat nu overwegen welke zet de beste is. Je mag hierbij  net zolang schuiven tot je besloten hebt wat de beste zet is. Ook mag je je stenen loslaten tussen eventueel heen en weer schuiven en weer  terug.

Het oppakken van de dobbelstenen
Wanneer je je zet hebt gedaan en niet meer wilt wisselen pak je je dobbelstenen op. Dit is het teken aan je tegenstander dat zijn beurt begint.  Je beurt is nu over en je mag niets meer veranderen aan je zet.

Indien achteraf blijkt dat je  een verkeerde zet hebt gedaan bepaalt je tegenstander of de zet zo moet blijven of opnieuw moet worden gezet. Er wordt in dit geval niet  opnieuw gegooid door diegene die de foutieve zet heeft gedaan en alleen de speelsteen die fout is geplaatst mag/moet eventueel opnieuw worden  gezet.
Wanneer je tegenstander aan zijn beurt is begonnen door middel van de Cube in te zetten (zie Backgammon met de Cube) of door zijn dobbelstenen te werpen is zijn recht van spreken voorbij  en moet er verder worden gespeeld. De zet, fout of niet,  mag dan niet  meer worden aangepast.

3.2 Het verzetten van de speelstenen

Na het gooien van de dobbelstenen gelden de volgende regels met betrekking tot het verzetten van de speelstenen:

1.

Het aantal ogen dat je gooit staat gelijk aan het aantal punten (pips) die je mag vooruitzetten op het speelveld.

2.

Je mag alleen maar vooruitzetten, niet achteruit.

3.






Je mag je speelsteen alleen vooruit zetten naar een door de dobbelsteen  aangegeven punt (pip) indien :
- Er op dat bepaalde punt nog geen enkele speelsteen staat
- Er op dat bepaalde punt een of meer speelstenen van jezelf staan.
- Er is geen maximum verbonden aan het aantal stenen wat op een bepaald punt mag staan.
- Er op dat bepaalde punt slechts een speelsteen van je tegenstander  staat (een blot). Je slaat nu je tegenstander zijn steen. - Er kunnen nooit 2  verschillende kleuren speelstenen op een punt staan.

4.

Je kunt je speelsteen niet verzetten wanneer een punt geblokkeerd is door je  tegenstander. Een punt is geblokkeerd wanneer hier 2 of meer stenen op  staan.

5.

 Indien een speler zijn beurt niet af kan maken omdat een bepaalde zet wordt  geblokkeerd dan gaat de beurt over naar zijn tegenstander.

Belangrijke aanvullende regels!
Het is te allen tijde verplicht om een beurt, indien mogelijk, in zijn geheel af te maken.  Er is geen volgorde van belangrijkheid in de worp.
Het maakt dus niet uit of je eerst de hoogste of de laagste worp zet.
Echter kun je met een bepaalde opstelling op het bord  gedwongen worden om een bepaalde volgorde aan te houden, aangezien je  verplicht bent je worp zover mogelijk af te maken. Of dit nu goed  uitkomt of juist niet.

Het kan voorkomen dat je maar een speelsteen kunt verplaatsen met beide worpen. Dus bijvoorbeeld wanneer je 1 en 5 gooit  je alleen maar met een steen kunt lopen. Wanneer je met deze speelsteen zowel 1 als 5 kan verzetten maar de beurt niet kunt afmaken ben je  verplicht de hoogste worp te zetten, in dit geval 5

Hieronder zie je voorbeelden met hoe je de speelstenen mag  verplaatsen. We gaan even uit van de beginopstelling en de openingsworp die Zwart gewonnen heeft in het eerder gegeven voorbeeld.

(Worp 5-1)
Hierboven zie je dat Zwart met een speelsteen 1 punt vooruit gaat. Hij gaat in het vak linksboven met een speelsteen van punt 24  naar punt 23.
Zijn andere speelsteen speelt hij van punt nummer 13 naar  het vak rechtsonder naar het punt nummer 8 waar al 3 speelstenen  stonden. Dit worden er nu dus 4.

(Worp 5-1)
Hierboven zie je dat Zwart met een speelsteen vanaf punt  nummer 13 doorloopt naar punt 8 en direct doorloopt met dezelfde  speelsteen naar punt nummer 7.

3.3 Slaan / Geslagen worden

Wanneer je je speelstenen verplaatst moet je goed opletten of je je tegenstander niet kunt slaan. Wanneer je slechts een  speelsteen op een punt hebt staan dan kun je worden geslagen.
Bij Backgammon wordt een speelsteen die alleen op een punt staat een Blot genoemd.  Wanneer je twee of meerdere speelstenen op een bepaald punt  hebt staan dan blokker je dat punt en zijn je speelstenen hier veilig.  Je kunt nu dus niet geslagen worden op dit punt.

Wanneer je steen geslagen wordt dan moet je met je steen  helemaal terug naar het begin. De geslagen speelsteen wordt zolang hij  niet opnieuw is ingebracht op de Bar neergelegd.

Hieronder een voorbeeld:
Zwart heeft zojuist zijn worp 5-1 gezet een heeft een Blot  laten staan op punt 7.  Wit gooit vervolgens 6-4. Wanneer hij de 6 nu speelt met een speelsteen vanaf zijn 1 punt kan hij zwart zijn Blot dus slaan op het 7 punt. Het tweede gedeelte van zijn zet (4) speelt wit met een  speelsteen vanaf zijn 12 punt naar zijn 16 punt. Hieronder kun je zien  hoe dat eruit komt te zien:

Het is niet verplicht om te slaan. Wit kan er ook voor  kiezen om niet te slaan en bijvoorbeeld een punt te maken. Een punt  maken wil zeggen dat je twee stenen plaats op een nieuw punt waardoor  die stenen veilig staan. Dit is belangrijk om te doen omdat je hier nu  ook nieuwe stenen op kunt laten landen. Hieronder zie je een voorbeeld  van hoe het bord er dan uit kan komen te zien wanneer wit er voor kiest niet te slaan maar een punt te maken:

Wit neemt nu dus een speelsteen van zijn 17 punt (6) en een speelsteen vanaf zijn 19 punt (4) waarmee hij het punt 23 maakt zijn  in zijn thuisveld.

3.4 Opkomen met een geslagen steen

Nu zwart geslagen is dient hij eerst zijn steen weer terug  in het spel te brengen. Hij mag zijn overige speelstenen niet verzetten voordat de geslagen speelsteen weer terug in het spel is.

De steen die is geslagen ligt zolang op de Bar en moet weer helemaal aan het begin worden ingebracht. Het thuisveld van wit dus. 

Voor het weer in het spel brengen van een steen gelden exact dezelfde regels als bij het vooruit zetten van een speelsteen. De worp waarmee zwart mag opkomen moet overeenkomen met het punt in wit zijn thuisveld waar op dat moment:

  • nog geen andere speelsteen staat
  • een of meerdere stenen van jezelf staa
  • slechts een staan van je tegenstander staat

Indien je worp geblokkeerd wordt doordat er twee stenen van je tegenstander op de betreffende punten staat kun je niet opkomen. Je beurt is nu voorbij en gaat over naar de tegenstander. Al je andere  speelstenen staan bevroren tot je eerst je geslagen stenen weer in het spel hebt gebracht.

Wanneer je tegenstander een "Closed Board"€ heeft wil dit zeggen dat hij alle punten blokkeert in zijn thuisveld. Als je dan geslagen bent kun je niet opkomen en zul je moeten wachten tot dat je  tegenstander een punt vrijlaat om op te komen.

Hierboven zie je een afbeelding van een Closed Board. Wit  heeft al zijn punten 24 t/m 19 dicht. Zwart kan nu dus niet opkomen  omdat je maximaal met een dobbelsteen 6 kan gooien. Je eerste 6 punten zijn geblokkeerd waardoor je er niet door komt.

Naar begin pagina

4.1 Het uithalen van je speelstenen

Indien een speler al zijn 15 speelstenen uiteindelijk in  zijn thuisveld heeft geplaatst mag hij stenen uit gaan halen. Dit wordt  ook wel "bear off"€ genoemd.

Wanneer een speelsteen eenmaal uitgehaald is kan deze niet meer geslagen of terug in het spel gebracht worden.

In het volgende voorbeeld hebben zowel zwart en wit beide  hun speelstenen in hun thuisveld staan. Ze mogen nu de speelstenen  uithalen. Wie het eerste al zijn stenen heeft uitgehaald is de winnaar.

Zwart werpt als eerste en zal de speelsteen uit gaan halen  die op het punt staat dat correspondeert met het aantal gegooide ogen  met de dobbelstenen.

Uithalen is niet altijd verplicht ,meestal wel verstandig, maar indien mogelijk mag je ook vooruitzetten. Indien er geen speelsteen op een open punt staat om uit te halen is de speler zelfs  verplicht een speelsteen naar voren te zetten die op een hoger punt  staat. Voor het vooruitzetten gelden de standaard regels.

Uithalen is verplicht indien je je speelstenen niet meer vooruit kunt zetten of wanneer het aantal gegooide ogen hoger is dan de bezette punten die de stenen innemen die nog moeten worden uitgehaald. In dit geval moet de speelsteen die op dat moment op het verste (hoogste) punt staat worden uitgehaald.

 

Bruin haalt een steen van punt 4 uit. Vervolgens, omdat  punt 6 en punt 5 al leeg zijn, haalt bruin nog een steen vanaf zijn 4  punt uit. Dit is een belangrijke regel bij het uithalen van je  speelstenen. Wanneer je dus al je speelstenen op je een punt zou hebben  staan weet je zeker dat je altijd uit kunt halen. Dit is namelijk niet  altijd het geval kijk maar naar het volgende voorbeeld:

Zwart heeft zojuist zijn 6-4 worp gespeeld en de dobbelstenen opgepakt. Wit is nu aan de beurt en gooit 4-2. Zijn worp 4 kan hij direct uithalen omdat daar een steen staat echter zijn 2 kan  hij niet  direct uithalen want op dat punt staat geen speelsteen (punt  23). Hij zal dus met een andere steen naar voren moeten lopen vanaf  zijn 3,4,5 of 6 punt.

4.2 Puntentelling
(Gammons en Backgammons)

Er zijn 3 manieren waarop je een spel kunt winnen:
Met een Single point( enkel punt), een Gammon of een Backgammon.

Single Point ( 1 punt)
Je wint een "Single point" indien je als eerste al je 15 stenen hebt uitgehaald. In dit geval heeft ook je tegenstander op zijn  minst een van zijn speelstenen uitgehaald.

Gammon (2 punten)
Je wint met een Gammon indien je als eerste al je 15 stenen  hebt uitgehaald en je tegenstander nog geen enkele steen heeft  uitgehaald. Je lag zover voor in de race dat je wordt beloond met 2 punten!

Backgammon (3 punten)
Je wint met een Backgammon indien je als eerste al je 15 stenen hebt uitgehaald. Indien je tegenstander nog met een of meer  stenen in jouw thuisveld staat en nog geen enkele steen heeft  uitgehaald, win je met een Backgammon.  Dit is de ultieme overwinning en je wint in een keer 3 punten.

5.0 Wanneer je aan de beurt bent

Wanneer je aan de beurt bent dien je de volgende handelingen uit te voeren exact in de hieronder aangegeven volgorde:

1.




Opgeven
Wanneer je het niet meer kunt winnen of er niet meer in gelooft kun je opgeven. Je biedt op dat moment een overwinning aan je  tegenstander aan. Afhankelijk van de stand van de Cube of het uitzicht  op een eventuele Gammon of Backgammon zal worden bepaald hoeveel punten de opgave zal kosten. Wil je opgeven dan is dit het moment.

2.




Het inzetten van de Dubbel Cube
De uitleg over het gebruik van de verdubbeldobbelsteen  of te wel Cube genoemd wordt beschreven in het onderdeel " backgammon met de Cube" Feit blijft dat wanneer je hem gebruikt hem aan het begin  van je beurt moet inzetten voor je met de dobbelstenen hebt gegooid. Dus wil je de Cube inzetten dan is dit het moment dat je dat aan moet geven.

3.




















Het werpen met de dobbelstenen
Zoals eerder beschreven bij: "de regels hoe backgammon gespeeld wordt"€  Wanneer je aan de beurt bent moet je met 2 dobbelstenen tegelijkertijd werpen.  Je doet de dobbelstenen in de werpbekers en gooit de dobbelstenen in een beweging op het speelveld.

Ieder gegooid aantal ogen per dobbelsteen is een zet.
Met iedere zet mag je een steen verplaatsen.
Je mag per beurt dus 2 zetten doen
Je kunt de zetten doen met 2 verschillende  speelstenen refererend aan je worp of je kunt een speelsteen 2 zetten  vooruit verplaatsen.

Indien je twee keer hetzelfde gooit, bijvoorbeeld  twee keer vijf, dan heb je een dubbel gegooid. Je mag nu 4 keer zetten  in plaats van 2 keer.
Bij 1-1 speel je 4 x 1,
Bij 2-2 speel je 4 x 2,
Bij 3-3 speel je 4 x 3,
Bij 4-4 speel je 4 x 4,
Bij 5-5 speel je 4 x 5,
Bij 6-6 speel je 4 x 6,

Nadat je een dubbel hebt gespeeld mag je niet nog een keer gooien!

4.





Het verzetten van de stenen
Zoals eerder beschreven bij: "de regels hoe backgammon gespeeld wordt"€  Wanneer je de dobbelstenen hebt geworpen mag je je speelstenen verzetten.
Je gaat nu overwegen welke zet de beste is. Je mag hierbij net zolang schuiven tot je besloten hebt wat de beste zet is.  Ook mag je je stenen loslaten tussen eventueel heen en weer schuiven en weer terug.

5.











Het oppakken van de dobbelstenen
Zoals eerder beschreven bij: "€de regels hoe backgammon gespeeld wordt"€  Wanneer je je zet hebt gedaan en niet meer wilt wisselen pak je je dobbelstenen op.
Dit is het teken aan je tegenstander dat zijn beurt begint. Je beurt is nu over en je mag niets meer veranderen aan je zet.
Indien achteraf blijkt dat je een verkeerde zet hebt  gedaan bepaald je tegenstander of de zet zo moet blijven of opnieuw  moet worden gezet. Er wordt in dit geval niet opnieuw gegooid door  diegene die de foutieve zet heeft gedaan en alleen de speelsteen die  fout is geplaatst mag/moet eventueel opnieuw worden gezet.

De beurt is nu aan je tegenstander die vervolgens ook in zijn beurt deze volgorde van handelingen dient aan te houden
                                                                                                             Naar begin pagina.

6.0 Wanneer je niet aan de beurt bent

Wanneer je je dobbelstenen van het bord afpakt dan is je beurt voorbij en is je tegenstander aan zet. Indien hij besluit niet te  dubbelen zal hij direct zijn dobbelstenen werpen en gaan nadenken over zijn zet.

Nu dien je goed op te letten en een soort van pokerface op te zetten. Ga bijvoorbeeld niet zuchten wanneer je tegenstander een  hele goede worp maakt en jou bijvoorbeeld kan slaan. Misschien heeft  hij het zelf niet eens gezien en gaat door jouw gekreun zijn alertheid  om de juiste zet te maken misschien wel omhoog.
Je kunt beter goed opletten wat je tegenstander doet en over welke zetten hij nadenkt. Zo kun je snel ontdekken tegen welk niveau  tegenstander je speelt en zijn eventuele fouten proberen direct af te straffen.

Ook dien je goed mee te kijken of je tegenstander zijn  zetten wel volgens de regels doet. Dit is je eigen verantwoording en dus belangrijk om in de gaten te houden. Onthoud goed hoe de opstelling  was toen jij je beurt eindigde, zeker als je tegenstander veel heen en weer schuift.

Ook kun je alvast, aan de hand van de worp van je  tegenstander, gaan nadenken over je eigen volgende zetten. Want als je moet gaan dubbelen is dit alvast het moment om erover na te gaan  denken.


                                                                                                             Naar begin pagina

 

Wilt u eens backgammon spelen. U krijgt op onderstaande site 10 euro speelgeld

106x74 Backgammon  

 

 

   | Over deze site | Disclaimer |
Neem contact op met de webmaster via contact met opmerkingen en tips

 

 TV/radio:

 Radio luisteren:webradio

 Wat is er op TV?

 TV gids (alle zenders)

 Uitzending gemist

 

 Verkeer:

 Files

 Routeplanner

 

 Nieuws/weer:

 NOS headlines

 Algemeen Dagblad

 Laatste nieuws

 Telegraaf

 Het weer

tip Online winkelen
De webshops vindt u op de volgende site!

Online shoppen en winkelen

 

 Handige hulpjes:

 Lettergrootte aanpassen

 Puzzelwoordenboek

 Online rekenmachine

 Zoeken naar mensen/adressen

 

 Handige info:

 SOS nummers

 Feestdagen 2011

 Feestdagen 2012

 Feestdagen 2013

 

 Loterijen:

 Bank-giroloterij

 Euromillions

 Staatsloterij

 Postcodeloterij

 

 Link partners

 Webgids voor online winkelen

| More