">
Hart.GratisHandleiding.eu

Gratis Handleiding (en veel meer). De site met gratis handleidingen (u komt op onze site, in tegenstelling tot andere sites, rechtstreeks bij de leverancier terecht zodat u ook software, drivers, firmware enz kunt downloaden), verder vindt u handleidingen om gratis software te downloaden, spellen te spelen, online te shoppen, dvd's te kopieeren, te besparen, te daten, online casino te spelen, te bridgen en de beste surftips.....

HOME HANDLEIDINGEN

Rubrieken:

 Games en spellen

  Blackjack handleiding

  Bridge

  Dammen en schaken

  Diverse games

   Flashgames

    Actie spellen

    Behendigheids spellen

    Casino spellen

    Denk spellen

    Film games

    Kaartspellen

    Kinder spellen

    Meisjes spellen

    Puzzels

    Sudoku

    Woord spellen

  Kruiswoordpuzzel/Sudoku

  Mahjong

  Spelregels

  Sudoku

 Online casino gaming

 

RECEPTEN ZOEKEN CONTACT ZOEKEN

Cube Introductie

Tegenwoordig wordt bij ieder backgammonbord een  verdubbeldobbelsteen geleverd ofwel de Cube. Dit is de 5e dobbelsteen  van het spel welke neutraal gekleurd is en waarop de nummers 2, 4, 8, 16, 32 en 64 staan.
Zoals je eerder hebt gelezen kun je backgammon winnen met 1 punt (Single point), met 2 punten (Gammon) of 3 punten (Backgammon).
Je zou dus kunnen zeggen dat Backgammon wordt gespeeld om een bepaalde inzet per spelpunt.
De Cube dient ervoor om tijdens het spel de inzet van het spel te verhogen.
 

De Cube is een belangrijke factor in het  spel en is essentieel voor het spelen van single/ cashgames. Ook worden tegenwoordig alle wedstrijd games op officiele toernooien gespeeld met Cube.

 

Het gebruik van de Cube

In het begin van het spel ligt de Cube in het midden op de Bar of aan de zijkant tussen de twee spelers in met de kant naar boven waar 64 opstaat.
De 64 naar boven wil zeggen dat de inzet nog niet verdubbeld is.
De Cube ligt in het midden is nu voor beide spelers  beschikbaar om te gebruiken en daarmee de inzet te verdubbelen.

Op ieder moment gedurende het spel mag die betreffende speler die denkt dat hij er het beste voorstaat de inzet verdubbelen.
Hij kan dit echter alleen aan het begin van zijn beurt doen nog voor hij de dobbelstenen heeft geworpen. Ook wanneer je geslagen  bent en niet op kunt komen mag je dubbelen, echter alleen vooraf aan je nieuwe beurt/worp.

Wanneer je wilt dubbelen pak je de Cube vanaf het midden  van de bar of van de zijkant van het bord en legt hem met de 2 naar  boven gedraaid voor je tegenstander op het speelbord neer.
Op dit moment is je tegenstander weer even aan de beurt en mag deze zeggen of hij de Cube accepteert of weigert.

Indien je tegenstander de Cube weigert is het spel direct  voorbij en win je de inzet die op dat moment van toepassing is. Dus  zonder de geweigerde dubbel mee te tellen.

Indien je tegenstander de Cube accepteert neemt hij de  Cube aan en legt hem aan zijn kant van het bord aan de zijkant neer. De inzet is verdubbeld naar 2 dus hij legt de zijkant met daarop het  getal 2 naar boven.

Nu ben jij weer aan de beurt om te werpen met de dobbelstenen en je stenen te verzetten.
Het is nu niet meer mogelijk voor je om de Cube te  gebruiken omdat je tegenstander nu de Cube beheert. Hij ligt namelijk  aan zijn kant van het bord.
Echter je tegenstander kan wel direct gebruik maken van de  Cube. Dit geeft hem een groot voordeel in het geval de winstkansen om  zouden draaien.

Puntentelling bij gebruik Cube

Je start het spel standaard met een inzet van een (spelpunt of inzet).
Stel je wint met een Single point dan heb je dus 1 keer je  spelpunt of inzet gewonnen. Win je met een Gammon dan win je 2 keer je  spelpunt of inzet en wanneer je wint met een Backgammon dan win je dus 3 keer je spelpunt of inzet.

Wanneer er gedubbeld is naar 2 geldt dus de volgende score:

Single point  

2 punten (x1)

Gammon

4 punten (x2)

Backgammon

6 punten (x3)

Wanneer er gedubbeld is naar 4 geldt dus de volgende score:
 

Single point

4 punten (x1)

Gammon

8 punten (x2)

Backgammon

16 punten (x3)

En zo kan het dus doorgaans oplopen naar een hele hoge score naarmate de Cube verder verdubbeld wordt.

Afhankelijk van wat voor spel je speelt wordt bepaald of  je de Cube ongelimiteerd kunt gebruiken. Dit hangt af of je een  Cashgame speelt of je een Match speelt
Bij de uitleg van deze spellen vind je de aanvullende informatie die betrekking hebben op die verschillen.

Regels mbt de Cube

Met betrekking tot het gebruik van de Cube zijn er een aantal aanvullende spelregels waartussen men kan kiezen.

1.    Crawford Regel (genoemd naar John R. Crawford)
De Crawford regel is een standaard regel welke enkel wordt  toegepast in een Matchgame van backgammon, dus wanneer je speelt tot  een bepaald aantal punten. De regel wordt toegepast zodra een van beide spelers op matchpoint komt (op een punt vanaf de winst van de totale  wedstrijd) In dat geval kan er in de volgende game geen gebruik worden  gemaakt van de Cube. Er kan dus niet worden verdubbeld in de  eerstvolgende game vanaf het moment dat er een van de spelers op  matchpoint komt. 

Dus stel je speelt met je tegenstander een wedstrijd  backgammon tot de 5 punten en jij komt met 4-3 voor dan is de Crawford  regel van toepassing. Je tegenstander kan dan het volgende spel niet  direct dubbelen. Hij zal de wedstrijd dus met een Gammon moeten winnen  wanneer hij de wedstrijd dat spel naar zich toe wil trekken. Liever zou je tegenstander direct dubbelen zodat hij net als jij ineens voor de  wedstrijd speelt.

De Crawford regel zorgt er dus voor dat dit niet mogelijk  is en is dus alleen van toepassing wanneer de eerste speler op  matchpoint komt.

2.    Jacoby Regel (genoemd naar Oswald Jacoby)
Een populaire regel die enkel toegepast wordt in Cashgames is de Jacoby Regel.
Deze regel houdt in dat Gammons en Backgammons alleen maar  gelden wanneer er tijdens het spel is gedubbeld. (wanneer de Cube is  gebruikt dus). Wanneer geen van beide spelers hebben gedubbeld en de  inzet nog steeds een is kan er dus niet met een Gammon of Backgammon  gewonnen worden. De reden dat deze regel in het leven is geroepen is om het spel in kansloze situaties te versnellen zodat spelers niet  langdurig voor een enkele Gammon door blijven spelen.

3.    Beavers
Een regel welke vaak wordt toegepast in Cashgames (nooit in Matches) en wat inhoudt dat een speler welke wordt gedubbeld (een dubbel aangeboden krijgt van zijn tegenstander) de Cube direct mag terugdubbelen (Beaveren) zonder dat hij de eigendom over de Cube verliest. De tegenstander die de dubbel in eerste  instantie aanbood en wiens beurt het is moet direct bepalen of hij de  terugdubbel (Beaver) aanneemt of weigert. Wanneer de tegenstander dit  gedaan heeft vervolgt deze zijn beurt. Wanneer de oorspronkelijke  dubbelaar de beaver niet accepteert verliest hij het spel voor het  aantal punten de match waard was na het in eerste instantie aanbieden  van de Cube voordat deze gebeaverd werd.

4.   Raccoon
Als aanvulling op de Beaver heb je nog de Raccoon die  alleen kan worden toegepast als Beavers toegestaan zijn. In dit geval  kan de speler de Cube nadat hij dus gebeaverd is in een keer  doordubbelen. De Cube verandert niet van eigendom.

Dus speler A dubbelt naar 2. Speler A geeft hiermee de Cube aan Speler B
(indien speler B niet accepteert wint speler A een punt)

Speler B accepteert de dubbel naar 2 en maakt gebruik van  zijn mogelijkheid te beaveren naar 4. 
Het eigendom van de Cube blijft  bij speler B.
(indien speler A niet accepteert wint speler B twee punten)

Speler A accepteert de Beaver naar 4 en biedt direct de Raccoon weer terug aan speler B voor inzet 8.
Indien speler B nu niet accepteert wint speler A vier punten.
Indien speler B wel accepteert wordt er verder gespeeld om 8 x de inzet.
Speler B bezit nu de Cube en mag als enige nu gebruik maken van de Cube.
Speler A moet zijn dobbelstenen werpen en zijn beurt verder afmaken.

   | Over deze site | Disclaimer |
Neem contact op met de webmaster via contact met opmerkingen en tips

 

 TV/radio:

 Radio luisteren:webradio

 Wat is er op TV?

 TV gids (alle zenders)

 Uitzending gemist

 

 Verkeer:

 Files

 Routeplanner

 

 Nieuws/weer:

 NOS headlines

 Algemeen Dagblad

 Laatste nieuws

 Telegraaf

 Het weer

tip Online winkelen
De webshops vindt u op de volgende site!

Online shoppen en winkelen

 

 Handige hulpjes:

 Lettergrootte aanpassen

 Puzzelwoordenboek

 Online rekenmachine

 Zoeken naar mensen/adressen

 

 Handige info:

 SOS nummers

 Feestdagen 2011

 Feestdagen 2012

 Feestdagen 2013

 

 Loterijen:

 Bank-giroloterij

 Euromillions

 Staatsloterij

 Postcodeloterij

 

 Link partners

 Webgids voor online winkelen

| More